Lite om livet på Ellebäckens !

Direktlänk till inlägg 13 september 2009

Sofiero!!!!

Av Maria - 13 september 2009 18:22

Hemma från utställningen i Sofiero.Ingen rolig utställningRynkar på näsan,inte bara för mig utan för flertalet hundar som ställdes idag.Domare för dagen var en dansk herre vid namn,Jens Ramsing.Ska tydligen va en bra domare eftersom han dömt i World Dog Show,men se det struntar jag i.Han sa inte ett ord till handlers, och frågade bara inte hur gammal hunden var.Denna mannen satt i ett hörn av ringen och dömde och i andra hörnet satt en dansk utställningsdomar- aspirant och dömde även hon.Så först döma för den manliga domaren och sedan samma visa för den kvinnliga aspiranten.

Det var väldigt många gula band som delades ut denna dag.Blå var det också många av,de röda va det snålt med likaså Hp och Ck.Rynkar på näsan

Min Tyzon tävlade i juniorklassen och det vad endast 3 tävlande i denna klass.Två av dom fick gula band och ett slätt rött band delades ut.Min Tyzon fick ett gult band??? Nu vad det ju inte jag som ställde Tyzon utan Carina från Eklövens gjorde det idag.Och det vad nog tur det.För jag hade ifrågasatt Tyzons gula band och bett om en förklaring av domarenSkrikandes.Det va inga som helst fel på Carinas sätt att ställa Tyzon ,tvärt om hon gjorde det jättebra.Men va tusan ett gult band!!! I Ronneby för ca en månad sedan fick han ett rött med Hp och placerade sig som trea i konkurransen.Så hur tusan kan han skilja sig så mycket att han får ett gult idag.Jag är ingen utställningsexpert och jag vet så väl att domaren dömer,men så mycket vet jag att han är inte värd ett gult band.Även Macis Nashville fick ett gult band idag.Och han vann juniorklassen med Ck på Sennenspecialen i Ängelholm för ett par veckor sedan. Kronbmommas Isolde som vann Juniorklassen med Ck i Ängelholm ,fick ett blått band idag. Tyzons bror Dizel vad den ända i juniorklassen som fick ett rött band ,ett slätt sådant.GRATTISCool GRATTIS Jennie det är som ett Ck eller Cert idag med tanke på vad övriga hundar fick för valörer på sina band.Och när vi jämförde Tyzon och Dizels kritiker så vad de i stort sett nästan likadana.Så jag skulle så gärna vilja prata med den domaren och höra vad det vad som gjorde att Tyzon fick ett gultSkrikandes.För det är banne mig inte roligt,flera som stod som åskådare denna dag tyckte faktiskt att Tyzon skulle ha vunnit,för han såg bäst ut för dagen.Säger inte detta för att släta över hans gula utan bara vad folk sa till mig efter han varit inne i ringen.Och då vad detta människor som kan Berner rasen och är erfarna uppfödare. Inte kul att stoltsera med en tredje placering i kvalitet om nu någon ev skulle vilja använda Tyzon i avel så småningom.GråterMen jag hoppas att ni i så fall bortser från detta utställning resultat för det tänker jag göra och ta nya friska tag inför Växjö .På hans kritik för dagen har han ett något oregelbundet och trångt bett??I Ronneby hade han ett perfekt bett???

Avslutar med Tyzons kritik för idag:Oskyldig

Stor kraftigt byggd hane med kraftigt huvud.Något oregelbundet och trångt bett,lite lösa läppar.Välburna öron,böljande päls med med utmärkt färgflöde.Något lång i kroppen, något eftergiven i överlinjen.Moderata vinklar bak.För högt buren svans i rörelse.För närvarande mycket lös i vänster skuldra.Utmärkt temperament.

På åteseende ni alla ska bara tjura färdigt först (hehehe)


 
 
Madde

Madde

13 september 2009 19:19

Ja se dessa domare.... Inte roligt alla gånger och denna danska herre är inte rolig att ställa för. En strålannde kritik annars :) Han ser riktigt fin ut Tyzon och han har ju tiden på sej att växa till sej ordentligt, är ju bara en junior än. Förstår att du är besviken på det gula bandet men nästa gång kommer det att gå bättre :)
Kram Madde

http://runezzaz.bloggplatsen.se

 
Katrine

Katrine

13 september 2009 19:23

Vad tråkigt när inte domaren är speciellt skojig :(
Jens Ramsing är inte bara domare, han är Berneruppfödare med prefixet Sennetta's också.
Bättre lycka nästa gång.
Kram Katrine

http://www.alnoitens.se

 
Ingen bild

Maria Blogginnehavaren

13 september 2009 20:21

Jag vet att Jens Ramsing är en gammal seriös uppfödare med väldigt välmeriterade hundar.Som har hållit på länge och är en ansedd domare.Men han dömde väldigt konstigt idag.Kanske är det så att han inte gillar våra svenska berner ,vad vet jag!

 
Boris & Carina

Boris & Carina

13 september 2009 20:40

Näe, ingen rolig utställning men en erfarenhet rikare, domaren gjorde det väldigt lätt för sej. Men bara att göra som du sa och ta nya friska tag inför nästa utställning. Tyvärr är det så att det är domaren som avgör men tycker ändå han var väldigt tuff i sin bedömning. Man kan bara försöka göra sitt bästa. Vi är ändå väldigt stolta över både Tyzon och Dizel och Mattis son som gjorde en väldigt bra första utställning, trots sin 2:a:D

Kram Boris & Carina

http://www.eklovenskennel.se

 
Lena

Lena

13 september 2009 21:23

Hej!
Det var ingen rolig utställning :( Gaska upp dig och ta nya tag. Det blir bättre nästa gång:) Kram Lena o gänget

http://www.bernwiks.se

 
Jennie

Jennie

13 september 2009 22:22

Tack för grattiset...
Tycker att Dizel var värd sitt röda band MEN det var det fler som var(!) Kritikerna var lika men skiljde sig trots allt en del.
MOOOT VÄÄÄXJÖÖÖ , med ny tag.

Många kramar Hela familjen Olsson

http://www.hooked-on-a-feeling.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

13 september 2009 22:26

Skickar dig en STOR TRÖSTEKRAM ! inte kul alls, men det är bara att glömma och gå vidare.
Ruth

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

14 september 2009 00:32

Tråkigt att Tyzon fick en 3a idag. När man anmäler sin hund till en utställning så är det en domares åsikt man får och det är med domare som med oss. De tycker olika och hundarna bedöms ju för dagen, inget annat..
Något man är medveten om och accepterar, annars hade vi ju inte anmält våra hundar.
För min del är Jens Ramsing en favoritdomare och har alltid varit. Han är dessutom en mycket duktig uppfödare på Berner.

Det är ju hur lätt som att kolla om Tyzon har ett bettfel eller inte. Det är ju bara att kolla hans bett, det är gjort på två röda.
Ett bettfel bedöms hårt av de flesta domare och det är inget ovanligt att en hund med bettfel får en nolla, 3a osv .
Men det är bara att gå vidare och se framåt. En domares bedömning är ju enbart en persons åsikt, inget annat. Du har ju samma goa hund med dig hem igen oavsett färgen på bandet du fick i ringen idag.

Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ingen bild

Tina och Tea

14 september 2009 02:50

Vem vet, ju längre man är domare desto hårdare sitter "ramen" som man vill att alla hundar ska passa in i ? Man har ju lärt sig en liten smula....och det är ju att ingen hund är den andre lik, men att döma en trea tyckte jag var hårt! Domaren är enväldig, länge leve domaren !!! Så trist att jag blev sjuk och inte kunde träffa er, hade verkligen sett fram emot detta möte med alla goa hundar och underbara hundägare !

 
Anette

Anette

14 september 2009 13:16

Hej ibland går det upp och ibland går det ner, ja det är ju så att domaren bestämmer,men man kan tycka att de dömmer knepigt ibland, ena dagen ett rött band och nästa dag ett blått, bättre lycka nästa gång.
ge inte upp!!


http://www.monowi.se

 
gerty

gerty

15 september 2009 21:46

Det var tydligen en färggran utställning, men det är bara att spotta i nävarna och gå på igen

http://prilyckans

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 oktober 2013 19:45

Varit och ultraludat Ambra idag,inga valpar,tredje gången hon går tom,och vi har använt olika hanar. Så idag kändes det som att den sista lilla gnistan slocknade. Vi har haft sådan otur med tikar vi köpt in,nu är ju i och för sig Ambra efter Tyzon vå...

Av Maria - 27 februari 2013 20:16

Blev upplyst att en valpspekulant att min hemsida uppdaterades senast 2011, och bloggen i höstas.Riktigt dåligt är det,men hemsidan om ska jag vara ärlig och säga, har jag glömt bort hur man uppdaterar.En ny hemsida kommer att komma igång så småningo...

Av Maria - 1 oktober 2012 09:27

Hösten är nog min årstid,med alla dessa färger i naturen. Ja... eller kanske vintern,några minusgrader och och vit fin snö.Eller våren,när allt vaknar till liv igen,och det är sådär ljusgrönt ute. Eller kanske sommaren,med dessa ljumna,ljusa kvällar....

Av Maria - 3 september 2012 09:01

Vi har en lite grupp på Facebook som heter Sennenfolket i Blekinge.Har man lust att hitta på något,så lägger man upp en länk där.Nu vad det Lena på Clangulas kennel i Jämjö,som bjöd in till träff vid Färskesjön i Lördags. Så roligt vad det, att det v...

Av Maria - 24 augusti 2012 11:08

Blev så glad igår kväll när jag kollade min mail,och hade fått en hälsning från Ammie med familj.Ammie vad den vildaste av valparna,och fick namnet Maya Piraya här hemma  . Något som hon fortfarande verkar leva upp till.Tog mig friheten och kopiera e...

Ovido - Quiz & Flashcards