Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg under januari 2010

Av Maria - 31 januari 2010 09:19

Trodde inte mina ögon i morse heller, när jag tittade på termometren ,19,9 minusgrader.  Skulle ha gått på en Senneträff idag ,med vandring runt en sjö som aktivitet.Men jag får tyvärr hålla mig hemma,så synd, för vi har verkligen roligt på våra träffar.Men denna förbaskade influensa som jag åkt på vill inte ge med sig.Den har satt sig på lungor och luftrör,så fort jag anstränger mig det lilla minsta ,hostar jag så jag blir tokig.Och denna kylan som vi har här nere nu gör hostan än värre.

Igår kväll vad Hanna och Håkan och deras små goa flickor   här och skrev på lite papper och så, angående Mattis.En helt otroligt go och trevlig familj.Med vissa människor man träffar, stämmer personkemin direkt.Och så känns det med Hanna och Håkan,det är som om man känt dessa underbara människor i all evighet.Och jag är så glad att det blev just dom som tog över Mattis.Jag önskar dom all lycka med Mattis.Och jag tackar lilla Ebba för den fina presenten jag fick av henne igår.  

Själv går jag och räknar dagarna tills jag ska hämta hem min lilla Flisan.Det ska bli så trevligt att träffa Lena "live" vi har pratats vid otaliga gånger per telefon.Och även där känner jag att personkemin stämmer så bra, så bra.Vi verkar vara av samma "skrot och korn" så att säga vad det gäller våra,älskade hundar.Så jag ser verkligen fram emot att träffa dig Lena.  

Ha en bra dag i kylan alla mina goa vänner,på återhörande! 


   En 6 veckors bild på lilla Flisan!

Av Maria - 29 januari 2010 08:28

Jag trodde inte mina ögon,när jag tittade på termometern i morse vid 6- tiden,minus 16,7 grader. Det är kallt för att vara här nere hos oss.Igår kväll när jag vad ute sista "kisserundan" vad det -3,men det klarnade upp under natten och temparaturen sjönk avsevärt.Och snö har vi,och mer skulle det komma.Läste i vår lokalpress att det vad den värsta vintern på 20 år,det har inte varit så kallt eller så mycket snö sedan 1987.

I helegn kommer vi att träffa Mattis nya ägare Hanna och Håkan och deras två små flickor för att skriva lite papper osv.Har pratat med Hanna i stort sett varje dag (stackars Hanna) för att höra hur det går med Mattis.Och jag blir lika varm i hjärtat varje dag ,när hon beskriver vad de hittar på, och hur Mattis reagerar.Han trivs alldeles ypperligt, och allting går bara så bra ,så bra.Det känns så skönt ska ni veta, att han trivs och har anpassat sig så väl på så kort tid.Han har varken gnällt eller varit orolig utan trivs utmärkt.Mattis kanske ska vara själv i en familj där det är full fart hela tiden.Där han får all uppmärksamhet,det är inte alla hundar som trivs i flock.Mattis säljs till Hanna och Håkan ,och kommer inte att vara foderhund.Jag vill att det ska vara deras hund och att dom ska bestämma vad han ska göra eller inte.Vad jag förstår kommer dom att gå lite kurser på bruks med Mattis,jätteroligt.Vi har gått en grundkurs ,med strålande resultat,men tyvärr kunde vi inte gå vidare pga våra så oregelbundna arbetstider.Det hade blivit att man missade ett kurstillfälle då och då.

Man märkte på hundarna den första natten utan Mattis, att det vad något som vad tokigt. Lovis hon gick här och letade och letade,tom nerer i källaren oroligt vankandes av och an.

Men nu har lugnet åter lagt sig över Ellebäcken,och allt är som vanligt. Fast mycket lugnare och inte den där spända atmosfären som varit ett bra tag.

Nu blickar vi framåt och tar nya tag.Och den där våren ,den får vi nog banne mig vänta på ett bra tag.Men,men den kommer den kommer.

Passar på att önska alla mina goa vänner en riktigt Trevlig Helg.En del av er träffar jag på Söndag då det är dags för Sennenträff igen.Jag hoppas att flera Bernerägare kommer till våra Senneträffar,för vi har så trevligt.Mycket hundprat och massor av goa skratt.Det kan man behöva i kylan.

Lite Bilder på Mattis avslutar dagens inlägg.På återhörande ni alla !


   
     
          

Av Maria - 27 januari 2010 16:35

Nu är det bestämt.Bernwiks Flisan flyttar till oss i mitten på Februari.Lena kontaktade mig för för 3 veckor sedan och undrade om jag eventuellt vad intresserad av att köpa hennes tikvalp Flisan.Har inte kunnat berätta det innan då det inte vad till 100% klart förrän igår eftermiddag.Lena själv behåller Flisans kullbroder Foppa,det vad dom två i denna kullen.I Flisan får jag lite av Tyzons linjer, och en liten gnutta av Lovis .Flisans mamma Daisy och min Lovis har samma farmor..

Idag har vi snöstorm här.Det har snöat sedan kl 12 idag och det har kommit en hel del,och mer skulle det tydligen bli.Det är bara Tyzon som vill vara ute i detta väder.Han har nu legat en stund utanför ytterdörren,helt igensnöad,tokiga hund.Lilla Lovis hon gillar inte detta väder inte.Henne får man i stort sett släpa ut för att hon ska uträtta sina behov.

Min envisa förkylning vill inte ge med sig riktigt.Täppt och eländig är jag, och jag hostar så jag tror jag blir tokig snart.Inget att göra åt ,ett virus det går över så småningom.På Söndag är det dags för Sennenträff igen.Denna gången ska vi vandra runt Skärsjön i Ronneby.Samling vid parkeringen vid sjön kl 11 för den som är intresserad.

Avsluter dagens inlägg med ett par bilder jag fått på Flisan och Foppa.

      

Av Maria - 26 januari 2010 09:19

Jag vill tacka alla som har ringt,mailat sms:at, skrivit kommentarer i min blogg ,och varit här och hälsat på och framför allt hjälpt mig att hitta en ny familj till Matttis.En del tycker väl säkert det bara är löjligt att man är som jag är,men det får man tycka då.Det är och har varit jättejobbigt att ta detta beslut,sån är jag.Pratade med Mattis nya matte igår igen,och allt vad bara bra ,tack och lov.Hade jag vetat vad jag vet idag ,hade jag aldrig skaffat mig 2 hanar,men man lär sig.Och vad det gäller vår lilla maskot Boss så har jag pratat med min vetrinär idag och kastreringstid till honom är beställd.Jag vill inte vara med om detta en gång till,och kan jag göra något för att förhindra det så gör jag det.Hade funderingar på att kastrera Mattis,och rådfrågade vetrinär om det alternativet också,men hon trodde inte att det skulle hjälpa något nämnvärt.Jag letar fortsatt vidare efter en liten tikvalp,kan kanske tyckas konstigt att man gör sig av med en hund och letar efter en ny.Men jag har velat ha en tik till och det ändras inte bara för att inte jag har Mattis boende här längre.Hade allt varit lugn och ro och stabilt i min lilla flock hade jag ALDRIG placerat om min Mattis,och det vet dom som känner mig.Jag känner att jag gjorde helt rätt för allas skull,att sedan jag går här och mår dåligt för min egen skull,det går över.Man kan inte tänka på sig själv i ett sådant beslut,utan man får göra det som är bäst för dom som inte kan bestämma det själva.Mattis kommmer inte att sättas på halvfoder,jag vill att hans nya familj ska kunna bestämma om han ev ska gå i avel eller ej.Det viktigaste för mig är att han får ett gott liv,sedan får dom bestämma hans vidare framfart här i livet.

Ska ge mig av med mina hundar ut i skogen nu,det får bli en liten snabbrunda idag, då vi har 12 minusgrader.

Ha det gott ni alla och tack än en gång för allt stöd ,det värmer ska ni veta.

Av Maria - 25 januari 2010 08:11

Hade inte tänkt att gå ut med detta allaredan,men för att inte det ska snurra en massa rykten så gör jag det.Jag har haft stora problem med mina två hanar.Det har hållt på sedan i höstas,med lite smågruff,som nu den sista tiden bara ökat .Nu är det inte smågruff längre utan regelrätta slagsmål.Sedan i Torsdags har jag inte kunna haft dom tillsammans,de har rykt ihop för minsta småsak.Dom har bara letat en anledning hos varandra för att slåss.Jag har försökt allt.Har rådfrågat många olika personer med stor hundvana ,vad jag ska göra.Och jag har fått många olika förslag hur jag ska lösa dett problem,men ingenting har fungerat.Och nu har det gått så långt att dom skadar varandra med blodvite som följd, hela tiden,och ingen av dom ger sig.

Så ett mycket tufft och väldigt jobbigt beslut togs i Lördags här hos oss.Mattis bor inte här längre.Han är på prov hos en mycket trevlig och go familj ett par mil ifrån oss.Familjen har stor hundvana,och matte i huset ville gärna jobba med Mattis och gå lite Brukskurser,vilket jag tror passar Mattis perfekt.Husse i huset jobbar som hantverkare och ville ha honom med på jobbet ibland,vilket även det är en lycka för Mattis att få åka bil.Mormorn har en bernertik på 3 år ,så kompis att leka med finns även det.Mitt i allt elände är väl det det ända som känns bra,att han kommer till en mycket bra familj.Jag har ringt till dom ett flertal gånger för att höra hur det går.Och allt har gått alldeles utmärkt.Han äter och sover och inte ett gnäll eller så.Dom är så nöjda med honom och jag fick tom lite beröm för hur väluppfostard han är vi mattillfällen ,rastning osv.

Men för er som känner mig och vet hur mycket mina hundar betyder för mig ,förstår att detta är en stor tragedi för mig.Mina hundar är som mina barn och dom gör man sig inte av med om dom är lite bråkiga.Men jag försöker intala mig själv att detta vad bäst för allas skull.En hund kan inte flytta om den inte känner sig bekväm med sin situation.Vi människor vi delar på oss om någoting i våra liv inte blir som vi tänkt oss.Och den möjligheten har ju inte ett djur.Våra Berner lever ett kort liv, och jag tycker att det livet ska vara ett gott hundliv .Inte ett liv där man ska vara förvisad till ett rum eller en plats ,för att bråk ska undvikas.Här hos oss står dörren alltid lite på glänt(till min makes stora förfäran stor elräkning)Jag vill att mina hundar ska kunna gå in och ut som dom vill.Nu ett tag, har det varit stängda dörrar och grindar överallt för att hanarna inte skulle ryka ihop.Och så vill inte jag att en hund ska ha det.Jag har sagt att jag aldrig ska göra mig av med något av mina djur,dom är mina familjemedlemmar och små barn.Men som ni förstår så är denna situationen totalt ohållbar.Ska jag bara sitta här och vänta på att den ena eller andra ska göra varann regält illa.Det förslaget fick jag från en jag rådfrågade.Men så kan jag inte göra.Och som det varit nu en lång tid ,så har den där slutgiltiga uppgörelsen varit många gånger.Och det är inte någon av hanarna som har gett sig ingen är bättre en den andra.

Jag hoppas för Mattis skull, att detta beslutet vad det rätta.Ett mycket tufft beslut för oss här att ta .Men som dom säger,så läker tiden alla sår och så även i detta fall.Men just nu så känns det mycket tungt och ledsamt för mig,känns som om jag svikit Mattis.Men jag intalar mig själv att när detta får sjunka in lite ,och tiden får utvisa hur det går ,så ska allt bli bra,hoppas jag i alla fall.

Av Maria - 21 januari 2010 12:56

Jag har då åkt på en regäl förkylning,med feber och allt.Det är väldigt sällan jag blir förkyld och får feber.Lite snorig och snörvlig kan man väl vara lite då och då.Så idag blev det ingen långrunda för hundarna.Gick bara ner till fältet och lät dom springa av sig.Hade ingen kamera med ,men väl hemma hämtade jag min gamla digitalkamera.Har inte använt den sedan systemkameran införskaffades.Tog lite bilder här hemma,blev väl inte så tokiga.Avslutar ett kort blogginlägg med dem.



Vad ju bara tvungen att ta en bild på jakttornet som står i trädgården.Det ska tack och lov flyttas ut i skogen till helgen ! 

Lovis,goe Lovis när hon får ett nytt ben gnager hon tills det är i stort sett uppätet!
 
  Mattis!
 
Lovis med sitt ben ,igen !
 
Mattis sitter och filosoferar lite ! 
 
Lovis med Mattis sittandes bredvid,han hoppas hon ska lämna över benet snart!
 
Minstingen Tyzon!
   
Och sist och minst Tyzon igen ! 

Av Maria - 20 januari 2010 08:12

Blev påmind av en vännina igår, att det vad ett tag sedan jag uppdaterade min blogg.Så jag plitar väl ner några rader medans hundarna smälter sin frukost.Här har inget speciellt hänt,hundarna mår bra och jag har drabbats av en regäl "bonnaförkylning"  .Inte så konstigt,då både maken och sonen varit sjuka så nu vad det väl min tur.

Köksrenorveringen läggs på hyllan ett litet tag i alla fall,vi är ju även inne på att flytta lite mer enskilt.så att säga.Ja..grannar vill jag ha och inte bo i skogen inte det passar inte mig.Och nu har det kommit till vår kännedom att ett av våra hus vi varit intresserade av kanske kommer att säljas    .Det är idag kommunägt,så det kommer att ta ett bra tag innan det blir klart med en eventuell försäljning.

Mina valpplaner går trögt.Ja trögt och trögt,jag har lämnat mitt intresse hos ett par uppfödare som har eller ska para sina tikar,och inget är riktigt bestämt ännu.Och hos en del är det långa väntelistor på valpar,men men, det blir en valp så småningom,jag har ingen panik.Och som en bloggläsare sa till mig ,det kanske blir när och var, man minst anar det   .

Hade tänkt ställa mina hundar på en liten inoff i Bräkne-Hoby.En trång ,bökig utställning i ett ridhus,men det vad där mitt intresse för utställningar startade och jag ställde första gången.Så det är lite av en tradition att ställa där vår och höst.Men den har blivit inställd,tyvärr!  

Maken han har snickrat sig ett stort jakttorn han,i vårt garage.Så i Lördags när vi hade kalas och här vad massor av människor.Passade han på att få lite bärhjälp att lyfta ut detta "muskedunder"Så i Söndags morse när jag tittade ut stod det ett jakttorn mitt på gräsmattan,kan tänka att våra grannar tittade både en och två gånger  .Men dom har väl säkert blivit vana vid våra "tokigheter".Min ena granne tyckte det vad så synd att hundarna förstört alla mina rabatter med växter.Men det gör då rakt inget,de flesta rabatter är idag igengrävda och översådda med gräs.Bara ett fåtal är kvar och dom ligger på framsidan där inte hundarna håller till,varför utmana ödet?

Nu om en stund hade jag tänkt ta hundarna och köra ut i vår vackra Brunnspark och gå en sväng.Den är lika vacker nu när det ligger snö,som på sommaren med all sin blomsterprakt.  

Önskar er alla en fortsatt trevlig vecka.

Av Maria - 15 januari 2010 08:07

Fredag morgon ,och nu är det helg igen!  . Jisse ,veckorna bara springer förbi tycker jag .

Igår kväll vad Tyzon och jag på en liten Sennenträff och stadsvandring. 8 hundar med ägare trotsade vädrets makter (det började snöa just när vi körde hemifrån) och vandrade runt i vår inte alltför stora stad.Det väckte allt  lite uppmärksamhet ,när 8 Berners strosar omkring, på gator och torg.  Mycket skratt och trevlig samvaro blev det förståss ,som alltid då man träffar likasinnade.Och en och annan bajspåse ,fiskades upp ur fickorna,när det tryckte på så att säga.

Pratade med en vännina igår ,som hade hört att det skulle bli en tidig vår.Någon "väderlekssiare" hade i alla fall påstått detta.Säkert till glädje för många som inte gillar vintern och vad den för med sig.Och det är väl inte utan att man längtar lite dit.Känns som om nu har det varit jul och nyår, med allt vad det innebär,så det är väl våren som vi väntar på ,eller???  

Önskar alla mina vänner,bekantar och bloggläsre .En riktigt trevlig helg!!!


 
Hundarna en sen Augustikväll -09, tar sig ett dopp  på vår "berömda" hundbadplats!!!

Ovido - Quiz & Flashcards