Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg under april 2010

Av Maria - 28 april 2010 08:38

Min trädgård ser ut som ett slagfält på eftermiddagarna,ja inte bara då.Plockar in alla leksaker på kvällarna ,och samlar ihop alla benrester i en hög.Men framåt eftermiddagen har alla leksaker dragits ut och benen ligger spridda i hela trädgården.

Något gräs har vi inte utan en torr jordmatta.Det är så torrt så torrt nu,skulle behövas ett regält regn, så att gräset tar fart att växa.

Tog med kameran ut i går eftermiddag för att ta lite bilder på de två små trollen när det busar.Dom har sådan glädje av varandra de där två.Håller ihop hela dagarna och leker och busar.Lexi är liten och snabb,så hon kan gömma sig under stolar eller i häcken när det går för vilt till.

Tim ,store sonen kikade in på en visit när han körde hem från jobbet igår,till hundarnas stora förtjusning.Lovis har alltid varit så glad för Tim.Hon låter på ett speciellt sätt när han dyker upp,liksom småskriker.Och det lätet gör hon bara när Tim kommer.Tim brukar säga att Lovis är kvinnan i hans liv och jag tror nog att Tim är mannen i Lovis liv.

Massor av bilder blev, det inte bara på de två små som det vad tänkt utan på hela gänget och delar av trädgården.Scrolla på ni som orkar, och ha en riktigt bra dag.

                                                

Av Maria - 27 april 2010 11:15

Japp,så vad man då lycklig husbilsägare då.Gäller det bara att lära sig köra detta muskedunder också.Körde i och för sig den hem från Sölvesborg igår kväll,men se det vad raka spåret det.Lite ovant att köra en så pass stor bil,i mina ögon en smärre lastbil.Men maken och jag ska köra ner till ett område här i närheten ,där jag får lära mig att backa,och parkera osv.Så det ska nog gå bra så småningom.

 


Just hemkommen från skogen med de stora .Ett lite konstigt väder har vi idag.16 grader varmt,men lite molnigt och grått,kom tom ett par regnstänk för en stund sedan.

Fick några bilder på min mail från Yvonne,som togs i Söndags på Sennenträffen.Tack så mycket Yvonne.

      


Maken vad hemma och åt frukost i  morse,tog då en bild på Flisan hur hon brukar sitta i vår kökssoffa.

Lilla lexi och Lovisen fastnade på bild även dom två.

Ha en bra dag ni alla .

        


Av Maria - 26 april 2010 08:05

Att sitta vid datorn har låg priorotet denna tiden på året.Härliga soliga dagar och, ljusa kvällar som bara blir längre och längre.Det är inte mycke tid som spenderas inne inte !

Här har det varit fullt upp ,mesta hela tiden tycker jag.

8-årskalas i Lärdags och de två små vad med.Min systerson fyllde och dom bor i en privatägd lägenhet i Karlskrona med en egen liten trädgård.När vi vad ute för att rasta flickorna kom grannar från både höger och vänster.Jisses vilket lekande,och kelande det blev.Och de små passade på att smita genom staketet in till grannarna som grillade marchmallows,för att tigga till sig en smakbit.

Igår tillbringade vi förmiddagen i Brunnsparken för att prova på drag(Sennenträff).Ett härligt gäng från Skåne/Danmark vad på plats för att visa oss hur det ska gå till.Jag hade Tyzon med som fick prova på detta med drag,och han vad sååå duktig.Gick galant att sela honom och andra gången vi prova på ,gick det utmärkt att hänga på en liten vagn därbak.Han gick omkring med sin lilla vagn som han aldrig gjort annat.Så nu blir det till för maken ,att tillverka skaklar i vp-rör,till både oss själva och våra vänner.Han blir säkert så glad för lite mera jobb (fniss)

Mycket folk vad det som kom och många nya ansikten och hundar,jätteroligt.Många förbipasserande stannade till för att titta ,fråga lite om rasen Berner och några småflickor fick till sin förtjusning, åka en sväng med en stolt Berner som dragare.

En MYCKET lyckad träff,och jag passar på att tacka våra arrangörer för en trevlig dag ,med vackert väder och många goa skratt!!!!

Har ju pratat om att köpa mig en husbil,och av en slump vad stora sonen och jag och tittade och provkörde en husbil i Lördags.Och jag är SÅLD,en husbil blir det.Om inte det blir den vi tittade på i Lördags ,kanske det blir den vi ska titta på i kväll.Vi ska ner till Sölvesborg ikväll för att kika på en och då ska maken med.Han jobbade i Lördags så därför vad han inte med då.Jag hade faktiskt aldrig varit inne i en husbil,än mindre kört en.Men dom vad både rymliga och välplanerade inne, samt väldigt lättkörda.Mina föräldrar har alltid haft husvagn som man tillbringat sina unga år i,men detta vad ju så mycket bättre.Slippa dra omkring på en husvagn,och bökigt att parkera och framförallt för mig,backa med !Vi har i och för sig haft två husvagnar genom tiderna maken och jag,men ingen av oss gillar det.Det vad väl mest vänner och bekantar som lånade husvagen .Så vi får hoppas att även maken blir lika såld på husbil som jag så småningom,men det tror jag allt han blir.Har nog allt sett hur han suttit och tittat på olika husbilar på nätet !!!

Idag ska jag på utvecklingssamtal i skolan ,hette kvartssamtal på min tid.

Ett strålande väder har vi,så ett par rundor i skogen blir det som vanligt.

Jag hade ingen kamera med igår på Sennenträffen,men flera av mina vänner tog kort som jag hoppas dom skickar till mig.Och sedan fotograferade ju Ingrid,jag bara vöntar på att bilderna ska finnas på hennes sida .Kika gärna in där,för där finns massor av underbara bilder att vila ögonen på,samt lite information om kommande träffar: se länkhttp://www.wiitch-hoos.se/

Önskar er alla en härlig vecka med massor av vårkänslor   


Av Maria - 21 april 2010 08:54

En kall och gråmulen dag,och regnet hänger i luften. I går kväll snöade det här,det vad knappt man trodde sina ögon.Men som lilla sonen sa, det är ju Aprilväder mamma,och visst är det så.Men igår på dagen vad det ett underbart väder och solen sken.Tyzon,Lovis och jag vad ute i Brunnsskogen och gick en regäl runda.Massor av folk som vanligt i vår vackra park, som antingen bara satt och njöt, eller som jag promenerade eller en del joggade.Parkarbetarna höll på att plantera penseer i alla dess färger,samt röja upp efter nattens marodörer.Det hade varit några dårar i parken ,och sågat av flera grenar på ett flertal buskar.Till vilken nytta ?Bara för att förstöra och att göra sig det jobbet att släpa med en såg,och såga av stora ,tjocka grenar.Ja ...jisses!!!

I Måndags badade de små flickorna, Flisan och Lexi.Dom höll väl sig rena ett dygn eller så.Har mjällsand på marken där poolen står på sommaren,och det är ju sååå mysigt att ligga och brottas där.Ja ja dom vad rena en liten stund i alla fall.  

Tyzon han mår bara bra han,han ska äta sin antibiotikakur i 10 dagar sedan ska det gå en vecka, innan en ny blodbild ska tas den 3 Maj.Hoppas och tror att han ska vara helt ok nu.Han är pigg och glad, och visar inte det minsta tecken på att han skulle vara sjuk på något vis.  

Har anmält mina hundar till ett par utställningar nu i Maj.Först  två inoffar och sedan Hässleholm.På inoffarna har jag anmält alla tre ,men till Hässleholm bara Tyzon.Så det blir till att "ranta runt i ringen " så att säga.

I natt ska jag jobba,sover lite på Torsdag och sedan ett möte med vår revisor på eftermiddagen.Brukar vara ute i väldigt god tid med deklarationen gällande företaget,men i år är jag allt väldigt sen,tycker jag.Torsdag kväll är det Bruks igen med Flisan.Fredagen ser hittills lugn ut ,men till helgen är det fullt av aktiviteter.8-årskalas på Lördagskvällen och Sennenträff på Söndagen,plus att det är en hel del att färda på hemmaplan.Så vi får hoppas att det blir lite bättre väder till helgen,då vänner kommer hit på Lördagen  .Hade tänkt att vi eventuellt skulle bjuda på lite grillat till lunch,men vi får se vad vädrets makter säger om det.

Ha en bra dag ni alla   

Av Maria - 19 april 2010 09:12

Kanske är dags att presentera makens nya lilla jaktkompis, Lexi 9 veckor.Den lilla "råttan har bott här hos oss en vecka nu,och allt går bara bra.Flisan och hon är som Helan och Halvan ,busar och härjar hela dagarna ,och sover ihop om nätterna.

Igår vad Hanna och Mattis,Jenny och Dizel här och hälsade på.En härlig skogsrunda blev det förståss,samt den obligatoriska fikan med skratt och fniss.Tänk vad mycket härliga nya vänner man fått tack vare hundarna.Människor man säkert inte hade träffat om man inte haft detta gemensamma intresse,Berners!

Kallt,mulet och ruggigt,  har det varit i helgen och det har blåst "isvindar",men idag skiner solen och det är en härlig vårdag.

Ska strax ta mina stora på en skogslunk,medans de små får stanna hemmma och hålla varandra sällskap.

Bilder tagna nu för en stund sedan i trädgården ,får avsluta veckans första blogginlägg. Ha en bra vecka ni alla goa vänner !Stora sonen vad här för att äta frukost,så han är med på ett par bilder.

                        

Tre flickor och ett ben !!!

Av Maria - 18 april 2010 08:05

Ett stort GRATTIS till Mattis som fyller 2 år idag.Mattis bor ju inte här hos oss längre tyvärr,pga att Tyzon och han inte drog jämt.Utan han lever ett härligt hundliv nere i Asarum,hos Hanna och Håkan och deras två små goa flickor. Som tur är ,har vi mycket bra kontakt med Hanna och träffar Mattis med jämna mellanrum.Kanske ses vi idag ???Hoppas du får en bra dag Mattis och något extra gott i matskålen.


 
Lilla Flisan får ett Grattis även hon idag ,då hon fyller 4 månader.Skickar grattis kramar till brorsan Foppa uppe i Lilla Edet .   

Av Maria - 15 april 2010 07:00

Vad nere på ett av de många härliga fält vi har här i närheten i går kväll.Solen höll på att natta sig ,trots det vad det 12 grader varmt.Massor av  bilder blev det för er som inte får kramp i "scrollfingret".

Passar på att önska er alla en trevlig helg.

Själv ska jag tillbringa min helg på jobbet,nja... nätterna i alla fall.

                                 
          

Av Maria - 14 april 2010 08:49

Vad på återbesök hos vetrinären med Tyzon igår eftermiddag.Döm om min förvåning när hans infektionsbild vad likadan som för en vecka sedan  .Vad så säker på att han vad frisk nu, för han är pigg och glad och han äter som han ska.Han är inte bara pigg,han har gått och blivit svatt galen när vi är ute i skogen.Racer runt bland träden som en stolle,tom Lovis tittar förvånat på för det är hon som brukar springa runt.Ja inte bara iskogen,han går omkring och småbuffar på en för att få igång en lek eller kanske en dragkamp av något slag.Så nog är hans allmäntillstånd bara bra ,konstigt !

När vi vad uppe i Läckeby tyckte den vetrinären att han vad lite ful i sin hals.Påtalade det för vetrinären igår ,så en odling togs på hans tonsiller.Vetrinären ringde just ,och sa att han har en infektion i sin hals,så han ska äta ett bredspektrum(antibiotika) nu, som ska ta dessa bakterier.Sedan får vi väl hoppas att han är frisk och kry igen.Ett återbesök är inbokat den 3 Maj för en ny blodbild.

Lilla Flisan vad med som resesällskap igår och för att ta en vikt på henne.Hon väger hela 19,7 kg   .Enligt vetrinären är hon i bra form och är inte överviktig på något vis,snarare en slank ,hög,liten dam.

Härligt väder har vi även idag ,om än lite blåsigt.

Ha en bra dag ni alla !  

Ovido - Quiz & Flashcards