Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg under maj 2011

Av Maria - 12 maj 2011 15:45

Blev påmind av en vännina,att jag är dålig att uppdatera bloggen,och för att inte tala om hemsidan.Och visst är det så.Tiden vid datorn är oftast kvällar med laptopen i knäet framför tv`n vid 22-tiden så där.Och då har man knappast varken ork eller lust att blogga,blir mest att man kollar lite på Fb vad som hänt.Samt att jag har alla bilder på den gamla stationära datorn ,som står på mitt lilla kontor,medans laptopen står framme på köksbordet som man springer förbi ett antal ggr om dan.Men det är ju inte alla som har Fb.

Idag har vi lite disigt,varmt och kvavt väder,tror och hoppas att det kommer regn framåt kvällen.Vi har inte fått en regndroppe här nere hos oss,men det åskade inatt.

Maken och sönerna håller på att stängsla in hagarna som det kommer att beta hästar i,dom kommer att släppas på sitt sommarbete nu på Söndag den 15. Samma dag som Ambra och jag ska upp till Nybro på en liten inoff.Det blir premiär för året för mig,och utställningspremiär för Ambra.En sen sådan,då hon snart är 9 månader gammal.Hon skulle ha ställts på Malmövalp,men hon hade gjort sig illa i benet då,och det har inte funnits några i närheten sedan dess, så nu på Söndag "smäller" det.

Jag har nog inte sprungit vänstervarv på snart ett år jag.Två sjuka hundar förra året, gjorde att man varken hade lust eller ork.Men,men vi får väl se hur det går .Ambra vad nere hos "frissan" i Tisdags för en finputsning av pälsen.Hon har inte fällt ett strå,har massor av päls och även valppäls kvar.Ett litet huvud har hon,än så länge och det blev ännu mindre nu när lite päls försvann.Det är bara Noomi som fällt,övriga har massor av päls.

Jag tycker jag har haft löptikar och blodfläckar på golven hela detta året.Lovis och Lexi löpte i Januari,Charp i Februari,  i Mars vad det lungt, April vad det Ambras tur och nu i Maj Noomi.

Men nu ska det förhoppningsvis snart vara färdiglöpt för denna gången,för att dra igång igen i Juni-Juli.

Idag på vår morgonpromenad gick jag ner till en av ängarna som ligger i en liten svacka,så att säga.Där har varit ett kärr/vattensamling som jag trodde vad upptorkad nu,men så vad inte fallet.Så förmiddagen har jag tillbringat i badrummet,och badat Lovis,Noomi och Ambra.Vad väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig idag,men själv göra, själv ha.Ambra skulle i och för sig badas,men det hade jag tänkt göra sent på Lördag kväll,så hon är någorlunda ren till på Söndag.Aja,en snabbtvätt på Lördagkväll,får det ju bli ändå.

Annars är allt bara bra med oss alla här på gården.Massor av jobb är färdigt och massor återstår,men så roligt det är.Och framförallt när grannar och folk längs vägen stannar, till och talar om hur fint dom tycker vi har gjort.Själva tycker vi att det inte syns så mycket det vi gjort,men lite skillnad är det allt, och bättre ska det bli. En rabatt med rosor och lavendel har jag gjort på högra sidan om stora ingången,och den runda rabatten mitt framför huset ska jag försöka ta itu med ikväll.Hade ju massor av olika växter i vårt gamla hus,som jag ska ner och dela lite på så att jag får med mig en del sorter.En flaggstång i mitten hade väl passat bra???Gul/vita markiser till framsidan ör beställda,behövs verkligen för solen står på hela dagen där.

Nähä,fläskpannkakan i ugnen säger att nu är den klar,och det är dags att äta lite.

Avslutar med "lite" bilder,som ni som har Fb redan har sett. 

Ha det gott ni alla ,så kanske jag träffar en del av er nästa helg i Hässleholm.


     
                     

Ovido - Quiz & Flashcards