Lite om livet på Ellebäckens !

Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

Väntar lite!

Av Maria - 7 januari 2010 09:09

Maken och jag slog våra huvud ihop igår för att diskutera valpar eller ej på Lovis.  Lovis har ett par syskon som drabbats av Demodex,så jag har grubblat och grubblat om jag ska para henne eller,och jag har grubblat länge ska ni veta. .Har rådfrågar Skk,Sshk,Jorbruksverket och min vetrinär.Och enligt deras åsikter finns det inga hinder att inte para Lovis,jag skulle bara kolla upp eventuell hane noggrant så det inte ligger Demodex i dennes linje.Mina egna hanar har ju föräldradjur som inte kommer från Sverige,så jag känner att dom vill jag inte använda i så fall, för deras genetiska historia känner jag inte till.Och enligt den fakat och information jag läst mig till, så ska båda föräldradjuren vara genetiska bärare,för att en eventuell demodex ska bryta ut.Det finns många åsikter i denna frågan uppfödare i mellan och även bland vetrinärer och andra sakkunniga.Vad jag har förstått har det satts ihop en grupp som ska reda ut denna frågan en gång för alla.Är Demodex en ärftlig sjukdom eller ej ?  Ja... tills jag  med säkerhet och bevisad fakta kan säga att det inte är en ärflig sjukdom, så kommer som sagt vad Lovis inte att gå i avel ,utan hon får sina p-sprutor som hon har fått innan.Personligen utifrån den fakta jag har tagit del av så tror väl inte jag att den är ärftlig,utan ett dåligt immunförsvar ligger bakom.Men man ska inte tro, utan stötta sig emot ren fakta och forskning.

Jag får istället se mig om efter en ny liten tikvalp,och min dröm om en egen valpkull kommer att slå in .Om inte nu, så i framtiden .Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.Har fått flera förslag på evetuell tikvalp ,och jag tackar så mycket för dom tipsen.Fick igår ett mycket trevligt samtal från en uppfödare,som evetuellt hade en valp till mig.Och jag känner mig stolt och hedrad att hon frågade lilla mig.  

Ha en bra dag ni alla mina bloggläsare.Själv skulle jag ha jobbat inatt men fick tyvärr sjukskriva, mig pga vurpan häromdagen.Har en blå rygg och rumpa ,även höger axeln fick sig en törn.  

 
 
Anette

Anette

7 januari 2010 16:04

Hej klart du ska lita på vetrinärerna, sshk och skk och jordbruksverket, du kan ju alltid para Lovis lite längre fram när du kollat och när du funnit en hane till henne.
Lycka till med valpköpet.

Anette

http://www.monowi.se

 
Inger Johansson

Inger Johansson

7 januari 2010 17:46

Vilket klokt beslut! Visst är det dumt att ta risker när man inte vet helt och fullt att man har rätt!
Du hittar säkert en helt ljuvlig tik eftersom du verkar ta reda på saker och ting innan du skrider till handling.
Jättemycket lycka till och ha det så bra tills vi ses!
Öljehultarna

http://www.orville-poppe.se

 
gerty

gerty

7 januari 2010 23:14

Du hittar nog en gosig tik valp snart skall du se, det där om det är ärfligt eller ej är alltid svårt, men man får göra det som man tror är rätt

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

9 januari 2010 12:20

Den som söker han finner och du hittar säkerligen en liten tik som passar just dig. Det finns gott om bra avelsdjur och många olika blodslinjer att välja på. Vet man inte vilken typ av hund man söker, så åk till många utställningar och köp en katalog. Kolla på alla hundar som visas och skriv ner vilka nr, som du tycker om. Sen kan du jämföra med hundarna i katalogen. Till slut bör du veta vilken uppfödare du ska vända dig till. Visserligen missar du alla nystartade kennlar som inte har jobbat fram en egen typ av hund, men inga råd är fullkomliga.
Lycka till
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ingen bild

Adrienne

10 januari 2010 06:06

Vad jag inte förstår är att du inte rådfrågat de som kan dvs en Dermatolog angående demodex. Du har ju Kerstin Bergvall, Susanne Åhman, Lotta Bjerketorp och flera men de här 3 känner jag allihopa. Jag går ju inte till tandläkaren om jag har ont i ett knä. Eller hur????
Kram Adrienne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 oktober 2013 19:45

Varit och ultraludat Ambra idag,inga valpar,tredje gången hon går tom,och vi har använt olika hanar. Så idag kändes det som att den sista lilla gnistan slocknade. Vi har haft sådan otur med tikar vi köpt in,nu är ju i och för sig Ambra efter Tyzon vå...

Av Maria - 27 februari 2013 20:16

Blev upplyst att en valpspekulant att min hemsida uppdaterades senast 2011, och bloggen i höstas.Riktigt dåligt är det,men hemsidan om ska jag vara ärlig och säga, har jag glömt bort hur man uppdaterar.En ny hemsida kommer att komma igång så småningo...

Av Maria - 1 oktober 2012 09:27

Hösten är nog min årstid,med alla dessa färger i naturen. Ja... eller kanske vintern,några minusgrader och och vit fin snö.Eller våren,när allt vaknar till liv igen,och det är sådär ljusgrönt ute. Eller kanske sommaren,med dessa ljumna,ljusa kvällar....

Av Maria - 3 september 2012 09:01

Vi har en lite grupp på Facebook som heter Sennenfolket i Blekinge.Har man lust att hitta på något,så lägger man upp en länk där.Nu vad det Lena på Clangulas kennel i Jämjö,som bjöd in till träff vid Färskesjön i Lördags. Så roligt vad det, att det v...

Av Maria - 24 augusti 2012 11:08

Blev så glad igår kväll när jag kollade min mail,och hade fått en hälsning från Ammie med familj.Ammie vad den vildaste av valparna,och fick namnet Maya Piraya här hemma  . Något som hon fortfarande verkar leva upp till.Tog mig friheten och kopiera e...

Ovido - Quiz & Flashcards