Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg under oktober 2009

Av Maria - 3 oktober 2009 11:35

Drömde inatt om vår första hund Bamse.Han vad en blandning mellan Berner/Golden.Jag har alltid varit lite djurtokig.Som barn släpade jag hem fågelungar ,ödlor ,grodor ja,det jag kunde hitta.Ingen annan i vår familj vad det minsta djurintresserade.Lyckades tjata till mig en katt,och det vad det vi kunde ha hemma då min far är allergisk.Hästar har jag haft under hela min uppväxt och tävlingshoppade under en period.När jag flyttade hemifrån så blev jag med katt igen och har alltid haft katt sedan dess.Har tjatat på min make om en hund,och se han gav med sig.Såg annonsen på Bamse i vår lokalpress och vi åkte för att titta på honom.Det vad på en nedlagd kennel som hade fött upp Berner och Golden men som nu inte vad aktiva längre.Bamsen hade kommit till genom en tjuvparning.Alla i vår familj kelade och gosade med den lilla underbara valpen utom maken.Men se det fixade Bamse till själv.Han trängde sig ut genom valphagen och gick fram och började tugga på makens skosnöre,och ooops...så vad även maken "valpsåld "Vi hämtade hem Bamse på Novemberlovet-01,och det som är tragiskt är att han fick somna in på Novemberlovet -08.Hans diskar i bakänden vad totalt slut.Han somnade in i mina armar hos vetrinären,och jag hade så svårt att lämna honom.Stängde dörren och tog farväl ett flertal gånger,för att sedan åter gå in till honom och bara sörja och gråta.

Bamse vad en speciell hund,ja det säger man väl om alla sina hundar.Men det vad något med honom.Han vad den snällaste gud har skapat,aldrig ett morr eller något.Älskade alla människor men vad totalt ointresserad av andra hundar.Fick han bara vara där vi vad så vad han nöjd.

Varje dag gick vi upp och hämtade Marcus uppe i hans lilla Byskola(som tyvärr är nedlagd idag )och så många barn som han hjälpt att bli av med sin hundrädsla kan ni inte tro.Han och jag vad alltid med vi utflykter tex i skolans regi och han gav sig inte förrän alla barnen hade kelat med honom en stund.Och vad dom väldigt rädda satte han sig ner med bakändan till.

När lilla Lovisen kom till oss en kaxig liten dam som satte tänderna i Bamse det första hon gjorde så bara satt han där och lät henne hållas.

Likaså när Mattis kom ,han lät dem äta hans mat ,ta hans älsklingsben utan ett morr ellr något han bara gick sin väg.Men vi märkte att något inte stod rätt till.Han stannade ibland på våra promenader och ville inte gå.Ville inte leka eller något med de andra hundarna .Dagen innan han fick somna in kunde han inte ta sig uppför trappan till övervåningen där han alltid låg bredvid min säng och sov.Och en dag när stora sonen kom på besök kunde han knappt stå på sina ben.

Så han fick som sagt vad somna in.Jag tänker ofta på denna underbara hund och drömde om honom inatt,därför skriver jag denna lilla berättelse som kunde bli hur lång som helst,då det är såååå mycket saker vi gjorde Bamsen och jag.Men jag stoppar här då jag känner mig så rörd så rörd.Sitter och tittar på alla de foton vi har på honom.Tyvärr hade vi ingen digitalkamera på den tiden ,jo men bara ett kort slag,så det finns tyvärr bara ett fåtal foton som jag kan visa er.Men jag har ett helt fotoalbum med "pappersfoton" som minne av denna underbara hund.Avsluter detta inlägg med de foton jag har på Bamse .Och du Bamse...Vi ses i Nangiala!!!!!

          

Av Maria - 2 oktober 2009 09:06

En riktigt bister morgon.Ett flertal minusgrader har vi haft här i natt.Men hundarna gillar det, dom vad som tokiga idag när det var lite fruset på gräset,riktiga "stollar".Till och med Tyzon som numera har blivit omdöpt av min far till Slöman satte fart och "rejsade" runt.Det ska tilläggas att Tyzon är en man som tar livet med ro.Han hetsar inte upp sig i onödan han inte,alltid den du får vänta på som kommer en bit efter de andra när vi är ute i skogen.Glad

Nu har frosten tagit alla sommarblommorna,bara ett par amplar men femtungor och ett par av hängpelargonerna som klarat sig.Och stora sonen upplyste mig idag, att det bara är 2 månader och 22 dagar till JulaftonRynkar på näsan.Hu ,hemska tanke!

Glömde kameran ja,  glömde och glömde.Jag har tappat bort linsskyddet till min kamera så det är lite tokigt att ha den med ute i skogen.Så lite bilder från när vi vad hemkommna från skogsrundan blir det idag !

Passar på att önska alla mina vänner,bekanta och bloggläsare en riktigt Trevlig helg!!!Kyss


Ett litet tillägg till dagens inlägg!

Ringde till vår lokalpress nyss och frågade vart reportaget om Sennenträffen blivit av!Det kommer i morgondagens upplaga lovade dom !!!!

  

Stora sonen på frukostbesök vill inte vara med på bild,men tji fick han !

 

  

Huskatten "Challe" en blandning Bondkatt/Norsk skogskatt!

 

  

Lilla Challe igen !

 

  

Och igen !

 

  

Mattis på "manegen"har haft poolen där så poolunderlaget får ligga kvar!

 

  

Tyzon poserar!

 

 

Tyzon!

    

  Huvudbild på "Slöman "

 

  

Mattis och Tyzon letar isbitar! 


  

Lite trött Tyzon efter skogsrunda bara vaktar sitt ben !

 

  

Nja,kanske kan gnaga lita då Tyzon!

 

  

Inte lätt att få alla 3 på en bild,men det gick !

 

  

Mattis med nya benet!

 

  

Frusna rosor och tobaksblommor!

 

  

Mina Dahlior som ska grävas upp idag för vinterförvaring!

 

  

En av många amplar med femtungor som dock har klarat frosten hittils i alla fall ! 

 

 

Av Maria - 1 oktober 2009 07:40

En i min smak härlig dag,ja ja lite tokig är jag allt men som jag nämt innan så är jag en höstmänniska.Foten i munnen.Det som jag däremot inte gillar är att den första frostnatten allaredan har varit här .Natten mellan Tisdag och Onsdag hade vi - 2 grader här,så tyvärr frös mina blommor som inte tål kylan.Lådorna och amplarna som hänger intill huset klarade sig däremot.Så det blir till att klippa ner frusna blommor och gräva upp Dahliaknölarna bla idag Inte vad jag hade tänkt att göra idag men, men så kan det vara..Har 3 stycken stora Yuccapalmer som brukar pryda utealtanen sommartid tyvärr fick även dom en liten köldknäpp,men vi får hoppas att de kryar på sig när de kommer in i värmen igen Skrattande

Som ni sett kan man nu lägga till en gästbok här på bloggen.Har skapat en jag som många andra,så en liten vädjan.Skriv gärna en liten rad ni som brukar besöka min blogg,hade varit roligt att kunna besöka er bloggar tillbaka.Stöder även Rosa bandet kampanjen här i bloggen.Har en gammal arbetskamrat som gick bort i bröstcancer endast  42 år Gråter och flera bekantar som har eller har haft bröstcancer.

Fick mail igår att vi kom med på Mh jag och Mattis den 18 Oktober.Brukshundarna går ju före vid anmälan ,men det fanns en plats till oss också ,roligt! Vilket är mindre roligt är att det är samtidigt som kursen med O`shea så vi får ta det en annan gång.Väljer att gå på mentalbeskrivningen ,får hoppas att det är några vänner och bekantar som kan dela med sig av vad O`shea hade att lära ut, till mig vid något tillfälle.

Ja dagen för övrigt då...fylla kylskåpet.Torkade ur det ordentligt igårkväll och det ska jag säga, en mindre Bernersennen av allt hår att dömma gömde sig i min kylFlört.Du milde vad hår som satt i lister och springor,lite ruggigt vad det allt.Men vad kan man vänta sig med tre fällande hundar.Tur bara att man vad ensam om att se vad som döljde sig i min kyl,tror nog att många som brukar besöka oss hade avstått fikan eller middagen om det sett detta Oskyldig.

Ha en trevlig regnig dag ni alla vänner och bekantar .Nu ska jag utrusta mig med regnställ och svampkorg(ger mig aldrig)och göra skogarna runt omkring osäkra.

Ovido - Quiz & Flashcards