Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Maria - 18 oktober 2009 18:52

Här sitter jag ganska så trött och lite värk både här och där tycker jag.Men en väldigt rolig och lärorik helg har det varit.Glad

Handling med Gehard O`Shea både i dag och igår förmiddag.Men så roligt det har varit.Gerhard är en mycket bra läromästare.Han pratar och berättar på ett sätt så man lyssnar på vart ända ord han säger.Skämtar,bjuder på sig själv,drar paralleller så man ska förstå vad han menar.Och vissa saker skrattade man gott åt,tokigheter som stämde in i minsta detalj.Om hur vi gör när vi ställer våra hundar tex säger stå och hundstackaren står ,vi justerar benen framför domaren samtidigt som vi fortfarande säger stå!.Det va som Gerhard sa,kunde hunden prata skulle den säkert säga.Jag står ju för f...n!

Något som Gerhard betonade vad beetende,karisma och förväntning.En förväntansvärd hund sträcker automatiskt upp sig och får en narturlig hållning/karisma.Ett ben eller två kan ju givetvis behövas att justeras.Det gäller bara att ha snappat upp de små tips och trix som jag lärt mig,och träna träna och åter träna.

När jag skulle köra hem på Lördagen startade inte bilen,batteriet vad totalt slutSkrikandes.Men fick hjälp av trevliga människor att få igång bilen igen.Jag tackar för hjälpen än en gångFlörtVäl hemkommen fick maken sig en "skopa" vilket resulterade i att han körde in till Karlskrona och köpte ett nytt bilbatteri.(tur för honom)

Idag vad det först kurs med Gerhard, halt som bara den då jag körde ner så man fick ta det lilla lugna.Hem åt lite snabbt och sedan ut till Bruks för att Mentalbeskriva Mattis.

Mattis är en glad tokig hund som springer ner de flesta som kommer hit och som han stöter på.Han ska bara fram ,och bli omkelad och ge besökarna en blöt puss.

Vi träffade på gänget som skulle mental beskriva honom och de fick sig ett par pussar.Men när vi kom fram till Mentalbeskrivningsplatsens början fick han "spelet" Han skulle inte hälsa på någon och de fick inte klappa honom????Men vi gick vidare till nästa moment som han klarade galant och inte bara de momontet utan hela banan.Men som jag sa en rad med massa människor som stirrar på honom utan att säga något eller röra en min,han reagerade på det.Inget att bekymra sig över sa mentalbeskrivaren då hon sett Mattis sätt att reagera på nya människor innan.Under övriga moment och när vi var färdiga sprang han runt som vanliga tokiga Mattis och hoppade och studsade och gav de folk som kom förbi blöta pussar.Jag vet ju att han bara älskar alla människor och mer än gärna låter sig bli omkelad eller "visiterad"  I morgon eller på Tisdag kommer förmodligen mina vovvar att få sig en välbehövlig ansning/trimmning innan vi ska träda in i utställningsringarna.Redan nästa helg är det ju dags och även helgen efter.

Ha en fortsatt trevlig kväll ni alla.Glad

Ovido - Quiz & Flashcards