Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Maria - 3 mars 2009 10:14

Varje morgon när jag kört Marcus till skolan ,går jag ut med hundarna.Det är den bästa stunden på dagen.Går ut i skogen eller på något av fälten och bara sitter och begrundar hundarna.Lovis hon springer och springer som en toka,Mattis han hänger på Lovis en stund men sen ger han upp och strosar omkring lite.Lille Tyzon han går sina egna små upptäcksfärder,springer runt en stund , hittar en rolig pinne och kommer och lägger sig och myser och vilar lite då och då.Det är som bomull för själen att bara sitta där ,tyst och lungt lite fågelsång och kanske ett rådjur som tittar förbi.


Igår regnade det hela dagen en sån fruktasvärd tråkig dag och tanduslingen pulserade och värkte som bara den.

Idag känns det lite bättre och det är inte så svullet längre tack och lov.

Jag tycker om att laga mat ,jag brukar exprementera i köket har jag ett recept är det sällan jag följer det utan att ta bort något eller lägga till någon ingrediens.Igår komponerade jag ihop en kycklingfile gratäng och jag delar med mig av mitt recept för det va riktigt gott.


3 stora kycklingfiler i små biter

2 paprikor gärna olika färger

2 lökar eller 1 purjolök

2-3 vitlöksklyftor

lite rökt skinka 5-6 skivor

2 msk kycklingfond

3 msk ketchup

1-1,5 tsk dragon

6 dl gräddmjölk(hälften grädde hälften mjölk)

Fräs ihop kyckling ,lök ,paprikoroch skinkan krydda med salt peppar och pressad vitlök ,dragon häll i gräddmjölken och fonden ,ketchupen.

Låt småputtra medans du kokar någon pasta ,gärna fullkornspasta , snäckor eller penne.

Lägg pastan i en smord form och häll kycklingsåsen över, strö över lite riven ost och gratinera i ugn tills rätten fått fin färg.


Smaklig måltid vi gillade den alla 4 tom mannen i huset som gärna äter stekt fläsk 7 dar i veckan om han fick.

Avslutar med lite bilder från morgonen , blev dåliga bilder idag kanske för att det är så mörkt ute idag.

Ha det bra så hörs vi


Ovido - Quiz & Flashcards