Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg under mars 2009

Av Maria - 31 mars 2009 20:03

Idag har Lovis mamma Sweety blivit viltspårschampion.Ett jättegrattis till Pernilla och Sweety.Nu är båda Lovis föräldrar champions.Pernilla har redan en viltspårschampion i huset sedan innan Akira,det är nog inte så många som kan skryta med att dom har 2 Berner viltspårschampions i huset.Mer om Sweety kan ni läsa på hennes hemsida. http://www.akiraqueen.com/

Av Maria - 30 mars 2009 10:21

Det har blivit lite galet med min hemsida,Tyzons resultatsida ligger inte med helt plötsligt.Så vi skiver ner hans resultat och kritik här för de som är intresserade.

  Valpklass 4-6 mån   2:a Hp  Domare Connie  Svane  Dk                               

 4,5månaders maskulinhane med bra huvud och uttryck, god ögonfärg, bra bett, lite kort hals, bra överlinje, kroppen passande bredd, aningen vek överarm, kraftig benstomme med fina tassar.Tillräckliga vinklar bak, fin päls ,utmärkta rörelser och ett bra temperament.

Lovis kritik ligger på hennes sida under resultat


Av Maria - 29 mars 2009 20:13

Ja så har vi varit i Bräkne-Hoby på en inoff utställning då.Det gick kanonbra tycker jag ,Lovis blev 2:a hade fått Hp med bättre päls sa domaren men det visste jag ju innan att hon va nästan flintskallig .Tyzon blev 2:a med Hp.Båda två fick jättefin kritik som kommer att läggas in på deras sidor så småningom.Eklövens deltog även i uppfödargruppen och placerade sig där som 1:a med Hp och sedan som 3:a i Bis finalenDet va en lång väntan tills finalerna skulle gå så vi körde hem till oss för en paus och en fika .Hundarna fick springa och leka en stund och ett par foto blev det, inte de bästa men i alla fall.Tog inte ett kort nere i Hoby kameran va med, men men det bara glömdes bort.Vi hade en riktigt trevlig dag och det var kul att träffa flera av er Bernervänner som jag inte sett innan,tyvärr fanns det inte så mycket tid för prat men det kommer fler utställningar och fler tillfällen.Avslutar med lite foton från idag när vi var här hemma hos oss en stund.Bilderna är på Tyzon, Liza ,Michu och Gordon.Alla Eklöv förståss!!!!!

Av Maria - 28 mars 2009 11:19

Så vad det Lördag igen ,tiden bara springer iväg.Och inatt ska vi ställa fram våra klockor till sommartid, glöm inte det.Skönt nu blir det lite ljusare på kvällarna och då känns dom genast lite länge , kvällarna alltså.

Igår skulle Mattis blivit tvagad, men vi fick ett besök i stället av Carina och Boris och tre små troll,Nellie , Michu och Tyzons syster Liza.Mycket roligare än att bada hundar,och smörgåstårta och blåbärspaj är bättre än schampoo och balsam.Men men idag har vi 2 hundar som ska bli fina tills i morrn och det får väl gå det med.Idag har jag beställt en hundfön , ja det va så dags den skulle ha behövts idag men bättre sent än aldrig.Och de 3 vilddjuren ska väl bada fler gånger får man hoppas.Carina glömde sin kamera och jag glömde ta bilder från igår, är det den berömda åldern som börjar göra sig påmind ??Ja ja inte vet jag men imorrn ska den med i alla fall och batteriet är nyladdat.Ha en trevlig fortsatt helg jag ser fram emot i morgon , ska bli kul att träffa flera av er som jag bara pratat med via nätet  "live"

Lycka till på den lilla inoffen i Hoby imorrrn alla ni som ska ställa

Av Maria - 27 mars 2009 09:37

Hu att vakna en sån här dag och titta ut och se att regnet bara öser ner , inte kul.

Igår badade Lovis,och det är en kamp på liv och död.Man skulle ha en filmkamera i badrummet så ni fick se hur det går till och hur jag ser ut, hår , schampoo och balsam över hela mig och väggar och tak.Men nu är det gjort, idag är det Mattis tur och i morgon lilla Tyzon och det går betydligt lättare.

Har varit hos veterinären och klippt Lovis klor för det har inte gått även fast erfarna hundkloklippare försökt,men igår gick det bra.Två eller tre klor i taget och massor av beröm och godis och även det blev gjort.Mattis och Tyzon dom bra sitter still och i stort sett sträcker fram tassarna som dom vore på en salong snacka skillnad, att klippa deras klor.Men Lovis är lite speciell henne lurar man inte ,hon vet vad som är på gång och rymmer fältet och det gäller all hantering inklusive att bli borstad, man tycker hon borde vänja sig ,men inte.

I dag är det fredag och förråden ska fyllas på och lite städning står på programmet , får hoppas att det slutar att regna så småningom så att man kan ta sin vanliga skogspromenad.Ha en riktigt trevlig helg och vi får hoppas på lite sol .  Lovis avsluter dagens inlägg.

Av Maria - 25 mars 2009 18:21

Tittar ut och stora snöflingor dalar ner i rask takt och termometern visar -1 grad.Var är våren??? Idag annars har vi haft härligt väder strålande sol och en klarblå himmel men det har varit kallt och isande vindar.

Har fått en anonym kommentar i min blogg som jag kommer att plocka bort.Kommentaren var i och för sig väldigt trevlig, men jag vill att man står för sina åsikter och inte kommenterar anonymt.

Ni får inte missförstå mig i mitt tidigare inlägg,givetvis vill jag att en utomstående person bedömer mina hundar , annars hade jag väl inte ställt ut dom.Men jag menar att för mig spelar det inte så stor roll om jag inte vinner (klart det hade varit roligt) utan jag ställer ut för att det är kul och för att träffa likasinnade hundvänner.Och just nu är det väl bara Tyzon som ser hyfsad ut, Lovis är som sagt va pälslös och Mattis han växer lite hur som helst.Men vi behöver träna både hundarna och jag så därför följer både Lovis och Mattis med till Bräkne-Hoby.

Idag får Tyzon avsluta dagens blogginlägg.Ha en trevlig kväll, på återseende!

Av Maria - 24 mars 2009 21:10

Vaknade i förmiddags efter en natts jobb och enbart ett par timmars sömn av ett migränanfall.Det va längesen jag hade ett migränanfall senast och jag hade glömt hur jävligt det är.Bara kräks och kräks kan inte bara ta medicin utan den kommer upp med en gång.Men nu har det släppt tack och lov men man känner sig totalt slut i hela kroppen.

Satt och läste lite bloggkommentarer och såg en kommentar som jag fastnade för .Det va om utställningar och personen som skrivit kommentaren skrev att det spelar ingen roll vad en domare tycker om ens hund efter 2 minuters titt.Utan huvudsaken är att våra hundar är glada och friska,sen spelar färgen på bandet mindre roll.Det är helt min inställning till det här med utställningar.Visst blir man stolt om ens hund blir etta med fin kritik,det blir nog alla.Och roligt om andra vill ha ens hund till avel,eller ha valpar men om inte så älskar jag mina hundar i alla fall.

Jag ska ju ställa ut alla mina 3 på Söndag i Bräkne-Hoby,och det är nog ingen av dom som placerar sig särskilt bra.Lovis är totalt urfälld och Mattis han har växt lite här och lite där.Han är långbent och ginglig och har ingen front att tala om.Men varför ställer människan då ut frågar ni er säkert.Jo för att jag tycker det är kul och jag är total novis vad det gäller utställningar så både jag och hundarna behöver ringträning och det får vi på Söndag.Sen om vi får fin färg på ett band eller två så är det bara ännu roligare men det spelar mindre roll.Ha det bra så ses en del av oss på Söndag

Av Maria - 23 mars 2009 12:10

Så har denna helgen passerat förbi.Vi skulle ju ner till lilla Anthony i fredags men det blev inte så utan vi va där igår Söndag istället.Jisses vad han hade växt,en liten solstråle som bara ville busa och stå upp och hoppa.

Vi va även nere i Andreas vår bortgågna son hus och hämtade lite saker.Det va nog sista gången vi va där för nu ska huset ut till försäljning och det va så ledsamt och jobbigt att gå omkring där och minnas vad man gjort där tidigare.Livet är orättvist varför skulle inte Andreas få leva vidare och få se sin lilla son växa upp??? Ja kan man undra nog om det.

Annars har vi varit ute i stort sett hela helgen,vi har haft kalasväder med ca 10 grader varmt.I Lördags kväll åkte grillen och fram det smakade ljuvligt.Mannen i huset har även han fått de berömda tummarna ur .....När vi byggde garaget förra året fick vi riva halva planket som skyddar uteplatsen mot insyn och blåst,och se på tusan det byggde han upp så nu har jag en härlig plats som det är lä i.Idag har jag varit på utbildning avseende våra löner och ledigheter som nu för tiden ska redovisas via datorn,och inte på dom gamla papperslönelistorna.Bra får jag väl säga när det väl funkar och alla har kommit in i det nya systemet.

Sonen i huset har blivit fototokig sen jag köpte nya kameran.Han har tagit många fina bilder både på hundarna, sina reptiler och även naturbilder.

Lovade honom att visa ett par och jag valde en på Lovis och en huvudbild på Tyson dom får avsluta dagens inlägg.Ha det bra i det fina vädret

Ovido - Quiz & Flashcards