Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg den 8 april 2010

Av Maria - 8 april 2010 09:18

Det är så skönt att min lilla flock är fulltalig igen! Tyzon mår bara bra, och han har igen feber längre.Hade lite feber i går morse men feberfri igårkväll och nu på morgonen.  Han äter sin mat med god aptit ,var fjärde timme,och har inte kräkts.

Att man kan bli så glad för en hundskit!   Han hade inte bajsat på hela tiden i Läckeby,men igår kom det, och det vad en hård korv.Det är ett gott tecken på att hans mage börjat fungera igen .Inget blod i bajsen som undersöktes noga ,bara lite slem.

När Tyzon kom hem gick han ut och la sig i "manegen",det är ett kalt ställe på gräsmattan ,där vi har en pool uppsatt sommartid.Han bara låg där på rygg och tittade upp i himlen,och det såg ut som han  tänkte ,så skönt att äntligen vara hemma igen. Han försökte skälla för att bjuda in Flisan till lek,och han lät som ett får i målbrottet ungefär.Hade ju gått igenom undersökningar så han haft en tub i halsen ,plus att han inte ätit eller druckit via halsen så den vad nog allt lite torr och rasslig.

Men igår skällde han som vanligt igen på allt och alla som passerar vår tomt.

En liten skogslunk i sakta mak blev det ,han gillade det väl inget speciellt att inte han fick vara lös som de andra två vilddjuren.  

En hundvän mailade mig angående en mycket giftig växt som heter Tidlösa.Läste om den på nätet och den är MYCKET giftig för både människor och djur.Den kan ge dom symtomen som Tyzon hade ,och hon hade en vän vars hund blivit sjuk efter ha ätit Tidlösa.Jag har inte denna växt i min trädgård,men jag har lata grannar som kör ner sitt trädgårdsavfall i skogen istället för att köra det till tippen.Så jag gick ner till "grannarnas tipp" igår för att se om den eventuellt växte där.Och jag vet faktiskt inte om det är den som växer där?Den är mycket lik våra vanliga krokusar ,och där växer mycket olika lökväxter just nu.

Så när vi passerar "tippen" hädanefter kommer mina hundar vara kopplade för säkerhets skull.

På Tisdag ska vi på återbesök hos vetrinären med Tyzon ,för en allmän undersäkning och en ny blodbild.Och jag hoppas, och tror att han är en bra bit på bättringsvägen nu,tack och lov!  

Ikväll ska lilla Flisan och jag på Bruks igen.Ja lilla och lilla,hon har växt upp till en långbent, ginglig dam.Vägde henne på vågen här hemma igår,och den stannade på 18,7 kg,men det vet jag inte om det stämmer.Inte lätt att få en valp att stå stilla, och inte är det lättare att ha henne i famnen heller då hon snurrar och har sig som en elvisp ungefär.

Lovisen hon bara går omkring och njuter hon.Tror att även hon tycker det är skönt att Tyzon är hemma igen, och att lugnet åter råder här hemma.Men hon är sådan hon,att där jag är där är Lovis.Går jag in, går Lovis in ,går jag på toa går Lovis på toa.(fniss).Men det gör inte det minsta.

Idag har vi lite grått,och mulet väder,och det är då rakt ingen värme ute.Igår vad det strålande sol hela dagen ,och en temperatur på ca 15 grader.Vi vad ute hela dagen igår,förutom en lite eftermiddagslur.Här är ljust till klockan 8 nu på kvällarna ,visst är det härligt.  Trädgårsarbete står på dagen schema ,lite är det kvar att göra,gödsel och lite penseer i landen vill jag ha.Plus att det är ett par rabatter kvar ,som maken min ska sätta nät runt,ty Flisan är en mullvad hon.

Ha en bra dag ni alla go vänner ,för det tänker jag ha !


Ovido - Quiz & Flashcards