Lite om livet på Ellebäckens !

Alla inlägg under augusti 2009

Av Maria - 13 augusti 2009 12:43

Detta inlägg bär mig emot att skriva,men nu är det nog.Min blogg är en blogg där jag skriver lite om vad som händer här hos oss,men nu vill jag skriva detta en gång för alla.

Jag kom in i denna Berner världen i December -07,men ett öppet glatt sinne.Tog kontakt med flera som har denna ras,för att lära mig och få lite tips och ideer.Kan man inte försöka lära känna nya människor utan att de tror att man har baktankar.Jag är en sådan människa i alla fall.Kalla mig gärna dum i huvudet och naiv, säkert så att jag är det.

Men om någon berättar saker för mig och jag vet att de inte är sant ,så försvarar jag det.Likaså kan jag berätta saker som jag tycker att man borde få vetskap om och inte behöva läsa i en blogg.Tyck vad fan ni vill om det.Men dra inte in mig i era privata små dispyter,det betackar jag mig för.Och jag står givetvis för det som jag har sagt,med mina egna ord och som inte har förvrängts,till den berättandes fördel.

Tar nu en välbehövlig paus i mitt lilla inskräkta liv och kommer att se till dem jag har nära och kära..



Av Maria - 11 augusti 2009 09:27

Nu vad det ett tag sedan jag skrev i min lilla blogg.Men fint väder och mycket att göra ,då kommer datorn i sista hand.

Veckan som gått har varit jobbig,mycket tråkigheter har hänt,men en och annan strimma sol har letat sig in ändå.

I helgen som varit har det varit en internationell utställnig här i Ronneby.

Alla mina hundar har visat framfötterna för första gången i en officiell  ring.Och det gick lysande,själv hade jag en fruktansvärd huvudvärk tyvärr,ställde Tyzon själv men fich be om hjälp till de andra två.Och övriga Berner som ställdes såg jag inte mycket av,jag satt i mitt lilla tält med ett bultande huvud.Tänkte att dagen blir ganska så kort så jag får härda ut, men dagen blev lång 8-16,30.Ett strålande väder,nästan för bra 26 grader varmt,och en och annan hund orkade inte med värmen.Och det som skrämmer en är att man får höra flera utrop från spekern att det sitter hundar i bilarna.Min stackars make fick aggera hundtaxi han.Mattis och Tyzon var klara vid 10- tiden så han körde hem med dom så dom slapp sitta där i värmen.Men så kom de på att Tyzon skulle in igen i uppfödargruppen,så fick maken ta en runda till och hämta Tyzon.Och bara hitta en parkering vad en konst.Så en stor kram till dig min lilla gubbe ,du gillar inte utställningar men du lade en hel dag med hundarna och mig,och de ska återgäldas på ett sätt eller ett annat.

Ja hur gick det då?     Tyzon 1:3 Hp  Mattis 2:a   Lovis 1:3 Hp

Pernilla Svedjeby ställde Mattis och Lovis(så klart).Hon har ju Lovis mamma Sweety och hon har sovit här hos oss ett par nätter.Ett stort tack till dig Pernilla för hjälpen i ringarna och en mycket trevlig helg tilsammans med dig och Sweety. Även lilla goa Sweetan ställdes och blev 1:4 Ck. Eklövens vann uppfödargruppen med Hp och där ingick Tyzon och Lovis.Många Eklövs hundar var det som ställdes och jag kan inte redogöra för allas resultat,men det gick bra för alla.

Igår innan Pernilla skulle köra hem ,tog vi en liten skogsrunda med vovvarna,och vad händer då?Jo ,Tyzon lyckas springa omkull mig,trillar lite illa så en regäl stukning på vänster vad och en stukad vänstertumme,går jag nu omkring med.

Avslutar som vanligt med en kavalkad av bilder,en från ringen i Söndags och de andra tagna här i trädgården.Och den snygga tjejen,det är Pernilla det:

En liten tanke sänder jag till er som blir "angripna" i era gästböcker.En gästbok för mig och säkert för de flesta ,är en ställe där man lämnar en trevlig liten hälsning.Åsikter ,frågor och funderingar kan man ringa eller maila om,det finns adresser och telenummer på de flesta hemsidor.

Ha en trevlig dag (här regnar det men det behövs)

Av Maria - 3 augusti 2009 09:00

Ytterligare en helg har passerat,och semestern är slut för de flesta,Jag är ledig ytterligare ett litet tag börjar jobba igen den 18 Augusti.

Helgen för oss inleddes med barnkalas,min systers 2 små pojkar fyllde och har fyllt år så vi var där på kalas.På hemvägen stannade vi til hos en kollega till maken,för att titta på deras nya häst,en Frieser hingst på 2 årJag hade aldrig sett en Frieser i verkligheten utan bara på bild,vilken vacker hästras.Mörkbrun näst intill svart,lång vågig böljande man,grov men ändå väldigt smidig och dessa härliga tofsar på benen.Enligt ägaren ska detta vara en väldigt lugn och lätthanterad hästras,som inte hetsar upp sig utan tar livet med ro.Jag är helt "såld" blir der en häst i framtiden så ska det vara en Frieser.Vi har ju pratat om att flytta så småningom lite mera avskilt än vad vi bor idag,och då vill jag gärna bo så att jag kan ha hästar,ja kanske något annat djur med det får vi se då.Fadern till denna skönhet finns att söka på Google,sök på Maiko 373 om det är någon hästintresserad som läser min blogg.

Lördagen var det hundbad i min lilla sjö och en lång härlig skogspromenad,på menyn.Kvällen vad jag nere på Eklövens kennel och hjälpte Carina att fota valparna som nu blivit hela 6 veckor gamla.En tik finns kvar att tinga ,då det kommit ett sent återbud.Mannen och sonen var ute på vildsvinsjakt,inte ett ända litet svin miste livet.Här finns massor av vildsvin och dom förökar sig snabbt.Man måste hålla antalet nere då dom förstör för våra bönder och orsakar en hel del trafikolyckor,och inte vill jag då stöta på ett svin när jag är ute i skogen.

Söndagen vad det trädgårdens tur att få sig ett ansiktslyft.Alla häckarna blev klippta,rabatter blev ansade och kantklippta,och ogräset åkte bort.

Lollo lilla sonens flickvän har varit här även denna helgen ,så då får man passa på att få lite "räfshjälp".

Givetvis har det grillats hela helgen,det smakar alldeles förträffligt efter en dag med  hårt arbetet.

Vad en långrunda med hundarna i går kväll,i staden.Har ju dom oftast lösa i skogen så man behöver komma ut bland lite andra ljud,och andra miljöer.Och främst vill jag kunna gå med alla 3 utan att de drar och sliter åt alla håll,och ska hälsa på allt och alla.Och det gick så bra,det är väl bara Tyzon som är lite ovan men det är väl inte så konstigt han är ju inte så gammal ännu.

En och annan kantarellrunda har det även hunnits med.Det är torrt i markerna nu,svamparna vad väldigt bleka till färgen och torra.Lite regn kanske vore bra.I så fall får det gärna komma nu i dagarna,inte till helgen tack!!Helgen ska förgyllas med utställning,och då vill vi inte ha regn.Förra året vad det vackert väder på Lördagen,men Söndagen spöregnade det och det vad då det vad Bernernas tur att äntra ringarna.Ser fram emot helgen då Pernilla kommer,hon har Lovis mamma ,Sweety och dom ska ställa ut och sova över här en natt.Även Tina kommer som har Tyzons mamma,Tea det ska bli så roligt att träffa dom igen.

Ha det så bra ni alla vänner och bekanta,och på återseende!


Ovido - Quiz & Flashcards