Lite om livet på Ellebäckens !

Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

Tyzon!

Av Maria - 10 februari 2011 08:30

Detta är ett inlägg jag har dragit mig länge för att skriva. Min älskade nallebjörn Tyzon ,finns inte längre här hos oss på jordelivet.Han fick somna in för ett tag sedan, pga sviterna efter en långvarig Borelia.

Tyzon blev ju akut sjuk förra året i April månad och kräktes blod.Låg inlagd på Läckeby djursjukhs,där det togs en massa prover, men vi fick aldrig någon diagnos eller förklaring.Han behandlades mot infektion i magen,när inte det hjälpte behandlades han för infektion i halsen.Han hade en mycket konstig infektions,samt blodbild.Vi vad och tog nya prover,och ibland låg dom på gränsen,för att vid nästa provtagning vara skyhöga igen.Jag tjatade och tjatade om Borelia,men fick till svar att det ger inte den infektionsbilden.Till sist togs Boreliaprov och hans värden vad skyhöga.Han har behandlats mot Borelia 3ggr.

I samband med detta förändrades Tyzon,från att ha varit en slö,gosig nallebjörn till en helt annan hund.Han började visa ett aggresivt beteende,först mot människor han inte kände,till att även bita.Hans aggresivitet har bara ökat och ökat.Han bet först människor han inte kände,för att sedan även bita människor han känner väl,och till sist även dagliga besökare.Fanns inget mönster eller förklaring till hans oprovocerade attacker.Ena sekunden lekfarbror åt de små,för att nästa sekund göra utfall och bita.Vi kontaktade rutinerade instruktörer på Brukshundklubben och bad om råd.Trodde först att det vad bristande respekt och någon utvecklingsfas i hans liv.Men det blev bara värre och värre.Han attackerade,och bet de andra hundarna här hemma,och vårt barnbarn.Han kunde ligga helt avslappnad,för att flyga upp och bita den som vad närmst av hundarna eller för att sätta sig och trycka sig mot mig,som om han bad om hjälp på något vis.Jag har försvarat och försvarat hans beteende,hittade på ursäkter för det han gjorde,ville inte inse att det vad långt ifrån ett normalt sätt.Mot oss här hemma vad han hur go som helst,snarare blev han mer och mer kontaktsökande mot oss.Till sist satte sig övriga familjen sig ned, och tyckte att nu får även jag inse att det inte står rätt till.Vi kunde inte ha gäster här för att vi inte visste om, och när han skulle bita någon.En av oss fick alltid vara hemma ,eller ha Tyzon med för vi kunde inte lämna honom ihop med de andra hundarna.Hade Marcus kompisar här fick det sättas upp grindar.Vi skulle ha firat Jul här på gården ,med det gick ju inte.Jag har kämpat och kämpat sedan i Oktober månad,försvarat Tyzon och hittat på ursäkter för allt han hittat på,Skyllt på än det ena än det andra,hittat fel på alla andra, inte på Tyzon inte.Ville/kunde inte inse ,att det vad helgalet igentligen.Mattes älskling med det stora vackra huvudet,som följer mig vart jag än går.Som kryper upp i sängen bredvid mig, så fort husse stiger upp,som jag har följt sedan han vad 3 veckor.Den lilla valpen som ögonen föll på först ,och som jag sa till uppfödaren honom ska jag bara ha.Men nu gick det inte längre,situationen här hemma vad ohållbar.

Så nu har det tänts en ny stjärna på vår hundhimmel.

Men jag saknar honom så obegripligt mycket.Men nu har du ro i ditt huvud och din kropp,och vi kommer att träffas igen den dagen då det är min tur att lämna detta jordeliv,det är jag övertygad om.Livet här på jorden går sakta ,men i Nangijala där du är nu, könns det bara som ett ögonblick tills vi möts igen.

Vila i frid min älskade Tyzon!!!

                             

 
 
Lena  Heimark

Lena Heimark

10 februari 2011 09:35

Lider med er!!! Vet precis vad ni nu går igenom. Vår Berner hane Kingen började också med att kräkas rena blodet. Vi trodde på tumörer i magen som spruckit men det var borelia på även honom. Han ändrade också sitt beteende men var bara aggresiv på vår cocker hane. Och så hade han ont i kroppen och hade ett konstigt rörelse mönster. Jag är fullt övertygad om att Tyzon blev förändrad i sin mentalitet pga borelian.
Tänker på er och beslutet var det rätta även om det alltid är svårt att sklijas från sin vän.

KRAM !!!

http://www.heimarkenskennel.se

 
Anette

Anette

10 februari 2011 11:31

Så tråkigt Maria, Tyzon som var så fin.

kramar

Anette

http://www.monowi.se

 
Ingen bild

Jenny K.

10 februari 2011 12:31

Gråter med dig..

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

10 februari 2011 14:42

Skönt att han fick somna in. Han kan ju inte ha mått så bra.

Kjamen

http://bearclaw.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

10 februari 2011 15:52

Man vill ju ha sina djur så länge som möjligt,man växer ihop med sina djur då de finns intill en hela tiden. Men en opålitlig hund skapar ohållbara situationer. Ett svårt men nödvändigt beslut ni har fått ta. Jag känner verkligen med er.
Tröstekramar.
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ingen bild

hanna m familj

10 februari 2011 16:14

*tårarna rinner* lider med er...!!! KRAM

 
Ingen bild

eva carlman

10 februari 2011 18:18

Tårarna rinner ner för min kind.
Varför??? kan man bara säga.
Massor med styrkekramar till er.

Eva med Familj.

 
Ingen bild

Pia

10 februari 2011 18:22

Åh...Maria,att det blev så till sist ändå.Jag vet hur ni har kämpat med detta,och försökt finna en orsak till allt.Men jag så väl som du,tror att Tyzon har burit på Borelian mycket längre.
Nu hoppas jag att det vänder för er ,vad det gäller både er människor och djur.Vet vad dina hundar betyder för dig,och att du gör allt i din makt för dom.Önskar dig all lycka framöver,med det som komma skall./ Pia

 
Emelie

Emelie

10 februari 2011 18:25

Åååå nej vad tufft er. Kikade förbi och så möts jag av detta! Stor tröstekram till er! Emelie

http://finarossinas.bloggplatsen.se

 
Boris & Carina

Boris & Carina

10 februari 2011 19:51

Knappt en månad efter sin 5 årsdag den 5 Augusti 2009 dog vår älskade Mattis i våra armar alldeles för tidigt. Det är nästan 2 år sedan han dog men fortfarande sörjer vi honom. Han var ju Tyzons morfar och Tyzon var så lik honom i mycket. Ni har kämpat länge med Tyzons sjukdom, Borelian.
Jag är säker på att vår Mattis tar väl hand om sitt barnbarn på de evigt gröna ängarna.

Tiden läker alla sår och det får ta sin tid, ibland skulle man vilja kunna formatera om sin hårddisk så att vissa delar av sitt liv raderas ut, det hade varit kanon bara glömt och gått vidare.

Ta väl hand om de fyrfota du har hemma, de sörjer också fast de inte visar det på samma vis.

Många, många tröstekramar från de andra Eklöven

http://www.eklovenskennel.se

 
C.L

C.L

10 februari 2011 21:19

=,(. Fago har haft borrelia 5 gånger. borrelia är inge roligt att ha att göra med man blir frustrerad och som du skriver, man få be veterinärerna ta provet etc..Dock har jag aldrig hört någon som fått problem med lynnet. Som du skriver på himlen tänds en stjärna, man får titta upp på den och värmas i hjärtat av att han mår bra nu.
KRAM!

http://www.fago.nu

 
Ingen bild

Catharina, Liza och Sally

12 februari 2011 22:22

Ååå va tråkigt att höra. Tänker på er.

Kramar från Lillasyster Liza med familj

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 oktober 2013 19:45

Varit och ultraludat Ambra idag,inga valpar,tredje gången hon går tom,och vi har använt olika hanar. Så idag kändes det som att den sista lilla gnistan slocknade. Vi har haft sådan otur med tikar vi köpt in,nu är ju i och för sig Ambra efter Tyzon vå...

Av Maria - 27 februari 2013 20:16

Blev upplyst att en valpspekulant att min hemsida uppdaterades senast 2011, och bloggen i höstas.Riktigt dåligt är det,men hemsidan om ska jag vara ärlig och säga, har jag glömt bort hur man uppdaterar.En ny hemsida kommer att komma igång så småningo...

Av Maria - 1 oktober 2012 09:27

Hösten är nog min årstid,med alla dessa färger i naturen. Ja... eller kanske vintern,några minusgrader och och vit fin snö.Eller våren,när allt vaknar till liv igen,och det är sådär ljusgrönt ute. Eller kanske sommaren,med dessa ljumna,ljusa kvällar....

Av Maria - 3 september 2012 09:01

Vi har en lite grupp på Facebook som heter Sennenfolket i Blekinge.Har man lust att hitta på något,så lägger man upp en länk där.Nu vad det Lena på Clangulas kennel i Jämjö,som bjöd in till träff vid Färskesjön i Lördags. Så roligt vad det, att det v...

Av Maria - 24 augusti 2012 11:08

Blev så glad igår kväll när jag kollade min mail,och hade fått en hälsning från Ammie med familj.Ammie vad den vildaste av valparna,och fick namnet Maya Piraya här hemma  . Något som hon fortfarande verkar leva upp till.Tog mig friheten och kopiera e...

Ovido - Quiz & Flashcards