Lite om livet på Ellebäckens !

Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Grattis lilla mor !

Av Maria - 17 juli 2011 21:14

Idag fyller min lilla mor 70 år    GRATTIS LILLA MOR    

Kalas har det varit förståss ,med god smörgåstårta,så nu sitter man här rund och trind.Snudd på lika trind som Charp,som har gått 7 veckor på Tisdag.

   

Charp 48 dygn i i dräktigheten !
Charp har ratat sin mat ett par dagar,med det dög med älgstek   .Men idag har hon ätit som vanligt igen dvs som en häst ,eller två ! På Fredag ska vi till vetrinären, för  en Herpesvaccinering.Ska passa på att ta en vikt på den blivande mamman,ska bli roligt och se hur många kilon hon lagt på sig.

Maken har snickrat ihop en fin valpåda,som står och väntar på mitt lilla kontor,som även får fungera som valprum.Fällar,tidningar mm har redan lagts fram i det sk valprummet.


Maken har börjat att spola rent ladugårdstaket från gamal mossa,ett fastväxt tjockt lager.Taket är belagt med eternitplattor som får ligga kvar,men taket reglas upp och och plåtbeläggs. Lilla sonen och hans kusin,ska i morgon börja borsta bort all kalk,så ladugården kan målas med färg istället.

    Lite kantareller har vi hittat på våra skogsutflykter,4-5 liter har det nog blivit sammanlagt.Massor av små kantarellbebisar,som förhoppningsvis sätter fart och växa nu då det regnat riktigt regält ett par dagar.


Vad och plockade blåbär igår,inga hundar skulle följa med,men hade inte hjärta att lämna dom hemma.Dom hoppade och studsade,när svamp och bärkorgen,samt fika korgen packades,så dom fick följa med alla.Kan väl inte påstå att det är så värst smart att ha med en gäng Berner,när man ska plocka bär.Lovis hon springer och busar som en toka,fick rädda bärkorgen ett antal gånger från att följa med damens "race".Ambra hon lägger sig mitt i riset ,och ligger där och äter bär.Noomi ja...hon sätter sig eller lägger sig mitt framför en i riset,och detsamma med Charp! En halv hink blev det i alla fall med blåbär,som nu ligger rensade och klara i frysen.

Känner mig lite ruggig idag,kommer nog att bli förkyld känns det som.

Ha en fortsatt trevlig Söndags kväll och förhoppningsvis en bra vecka,ni alla   




 
 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

20 juli 2011 13:35

Får börja med att GRATTA din mor på hennes stora dag:)
Förstår att det är spännande att se hur mycket Charp har gått upp.
Skönt att få det lite fint :)
Svamp och bär är inte fel att ha och äta ;)

Ha det gott kjamen

http://www.bearclaw.se

 
Marianne

Marianne

21 juli 2011 00:08

Mysigt att gå i skogen och plocka bär och svamp. Hundarna får följa med på svamprundorna, men då jag ska plocka blåbär, får de stanna hemma.
fin valpmage Charp har :)
ha det gott, kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 oktober 2013 19:45

Varit och ultraludat Ambra idag,inga valpar,tredje gången hon går tom,och vi har använt olika hanar. Så idag kändes det som att den sista lilla gnistan slocknade. Vi har haft sådan otur med tikar vi köpt in,nu är ju i och för sig Ambra efter Tyzon vå...

Av Maria - 27 februari 2013 20:16

Blev upplyst att en valpspekulant att min hemsida uppdaterades senast 2011, och bloggen i höstas.Riktigt dåligt är det,men hemsidan om ska jag vara ärlig och säga, har jag glömt bort hur man uppdaterar.En ny hemsida kommer att komma igång så småningo...

Av Maria - 1 oktober 2012 09:27

Hösten är nog min årstid,med alla dessa färger i naturen. Ja... eller kanske vintern,några minusgrader och och vit fin snö.Eller våren,när allt vaknar till liv igen,och det är sådär ljusgrönt ute. Eller kanske sommaren,med dessa ljumna,ljusa kvällar....

Av Maria - 3 september 2012 09:01

Vi har en lite grupp på Facebook som heter Sennenfolket i Blekinge.Har man lust att hitta på något,så lägger man upp en länk där.Nu vad det Lena på Clangulas kennel i Jämjö,som bjöd in till träff vid Färskesjön i Lördags. Så roligt vad det, att det v...

Av Maria - 24 augusti 2012 11:08

Blev så glad igår kväll när jag kollade min mail,och hade fått en hälsning från Ammie med familj.Ammie vad den vildaste av valparna,och fick namnet Maya Piraya här hemma  . Något som hon fortfarande verkar leva upp till.Tog mig friheten och kopiera e...

Ovido - Quiz & Flashcards