Lite om livet på Ellebäckens !

Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Torrt !

Av Maria - 12 juli 2011 18:24

Vi skulle behöva lite regn,här nere i södern.Vad och plockade kantareller för 14 dagar sedan,och då vad det blött i skog och mark.Lämnade de små svamparna för att de skulle få växa till sig lite,men när jag vad där igår vad dom snudd på helt förtorkade.Har ett kantarellställe 3 mil härifrån,uppe i Eringsboda där jag tillbringade mycket tid som barn ,då min mormor och morfar hade en liten gård där. Vad där igår för att se hur det vad med svampen där,små,små kantareller som lillfingernageln ungefär.Men...BLÅBÄR i massor,stora härliga blåbär.Läste i lokaltidningen här nere att blåbären frusit bort,men att det skulle vara gott om smultron,och det stämmer.Smultron har vi i mängder,tom utanför dörren men inga blåbär,i skogarna härom kring.Så det blir en sväng upp till Eringsboda i morgon kväll för att fylla blåbärsförråden.

De små hundarna är och badar på den berömda hundbadplatsen om dagarna,dvs Lexi,Ambra och Noomi.Lovis gillar inte att bada ,och inte Charp heller och hon ska inte bada pga infektionsrisken,så de båda stora får följa med ut i skogarna för att plocka bär och svamp framåt kvällarna.

Jag mätte Charps mage igår,91 cm ,på dag 44 !

Ska bli så roligt och spännande ,att se vad som döljer sig i valpmagen. Sitter och klämmer och känner om jag kan känna några fosterrörelser,men har inte kännt några ännu.Charp mår bara bra,äter som en häst,och är fortfarande lika stollig och galen när det är dags att gå ut.Hoppar och studsar som en stor "gummiboll"!!!

Har just badat Charp,så skönt att svalka av sig lite i värmen ,även Lovisen har fått sig en svalkande dusch.Inget något av damerna uppskattar precis .

Maken har semester denna och förra veckan,blir bara 2 veckor ,nackdelen med att ha eget företag .Han har lovat att snickra ihop en valplåda nu när han är ledig,men jag får nog sätta lite fart på honom.  

Snart är vi klara med all "Falurödfärgsmålning",uthusen,hönshuset och garagen har blivit röda och fina igen. Nu är det dags att sätta tänderna i stallet/ladugården ,alla dörrarna har blivit målade svarta och ladugården ska vara vit med svarta fönster. All stängsling är snart klart,det tar en himla tid att röja sly,björnbärsssnår och en massa "småträd".Det är inte röjt på många år,så det är upp till 1,5 meter brett sly på en del ställen.

Grillen går på högvarv här,middagarna blir sena kvällar när det blivit lite svalare,så även idag. Flintastek är det "beställt" till idag ,med friterade klyftpotatis och lökringar.Mmmm är nog allt lite hungrig,trots allt.

Flera av mina hundvänner, har eller har haft lite tråkigheter med sina hundar.Sänder mina varmaste tankar och tröstekramar till er .  


 
 
Inger o Kent - Poppe o Ville

Inger o Kent - Poppe o Ville

12 juli 2011 22:57

Hej lilla bondmoran:)
Vi hållar alla tummar o tassar för att allt ska går bra! Jättespännande är det.
Ha det fortsatt gott i sommarvärmen!

http://www.orville-poppe.se

 
Marianne

Marianne

12 juli 2011 23:56

Visst är det spännande med en växande valpmage :) Jag läste också i tidningen om att det skulle vara dåligt med blåbär i våra skogar, det stämmer inte med mitt blåbärsställe, där finns det gott om bär. Idag landade 20 L blåbär i min frys.
Ha det gott
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
gerty

gerty

13 juli 2011 18:52

Önskar dig lycka till medvalpningen och att det blir många fina bebisar

http://prilyckans.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 oktober 2013 19:45

Varit och ultraludat Ambra idag,inga valpar,tredje gången hon går tom,och vi har använt olika hanar. Så idag kändes det som att den sista lilla gnistan slocknade. Vi har haft sådan otur med tikar vi köpt in,nu är ju i och för sig Ambra efter Tyzon vå...

Av Maria - 27 februari 2013 20:16

Blev upplyst att en valpspekulant att min hemsida uppdaterades senast 2011, och bloggen i höstas.Riktigt dåligt är det,men hemsidan om ska jag vara ärlig och säga, har jag glömt bort hur man uppdaterar.En ny hemsida kommer att komma igång så småningo...

Av Maria - 1 oktober 2012 09:27

Hösten är nog min årstid,med alla dessa färger i naturen. Ja... eller kanske vintern,några minusgrader och och vit fin snö.Eller våren,när allt vaknar till liv igen,och det är sådär ljusgrönt ute. Eller kanske sommaren,med dessa ljumna,ljusa kvällar....

Av Maria - 3 september 2012 09:01

Vi har en lite grupp på Facebook som heter Sennenfolket i Blekinge.Har man lust att hitta på något,så lägger man upp en länk där.Nu vad det Lena på Clangulas kennel i Jämjö,som bjöd in till träff vid Färskesjön i Lördags. Så roligt vad det, att det v...

Av Maria - 24 augusti 2012 11:08

Blev så glad igår kväll när jag kollade min mail,och hade fått en hälsning från Ammie med familj.Ammie vad den vildaste av valparna,och fick namnet Maya Piraya här hemma  . Något som hon fortfarande verkar leva upp till.Tog mig friheten och kopiera e...

Ovido - Quiz & Flashcards